Технологія модульно-блочного навчання
Мінімальною одиницею навчального процесу є не урок, а цикл уроків – модуль. Він буває одно-, дво- (два цикли) або чотириурочний (чотири цикли), кожен з яких є блоком із чіткою послідовною структурою.
Розглянемо структуру модуля 4-х циклів.
Перший урок – вивчення нового матеріалу (новий матеріал вивчається за завчасно складеним конспектом з одночасним поясненням учителя. Первинне закріплення відбувається у процесі роботи над зошитами з друкованою основою).
Другий урок – урок узагальнення (перед уроком конспект вивченого матеріалу та запитання до нього відтворюються на дошці (екрані). Учні опрацьовують матеріал за підручником самостійно та обговорюють у парах, відповідають на поставлені запитання учителю або учню-консультанту. Практикується відтворення конспекту в зошиті або його самостійне укладання учнями. Зазначимо, що учнівські пари формуються за принципом об'єднання дітей з однаковим рівнем розвитку і темпом роботи).
Третій урок – закріплення (робота із зошитами з друкованою основою, виконання індивідуальних завдань творчого характеру).
Четвертий урок – корекція (опитування за конспектом, підготовка й написання самостійної роботи).
Якщо тема програми складається із 15 уроків, то вони можуть вибудовуватися так: 2 цикли, 4 цикли, 4 цикли, 2 цикли, 1 цикл програмованого опиту¬вання, 1 цикл контролю, 1 цикл корекції.
Особливості технології:
- основний навчальний період – модуль або цикл (уроків);
- пояснювально-ілюстративні, евристичні, програмовані методи навчання;
- основні форми організації навчання — бесіда, практикум;
- засоби діагностики – поточні письмові програмовані опитування (тести), контрольні роботи або заліки.
Домінуючий елемент технології – зошит з друкованою основою, який розроблено за принципами теорії поетапного формування розумових дій як типовий засіб програмованого навчання.
Прогнозовані результати:
- формування системи знань, умінь і навичок учнів;
- досягнення запланованих результатів навчання.
Технологія блочно-консультативного навчання
Концептуальні ідеї технології розроблялися на основі методів укрупнення, концентрованого навчання, занурення та ін. Блок – це логічно закінчений, дидактично обґрунтований навчальний матеріал кількох уроків теми, розділу, що дає змогу сконцентрувати інформацію навколо провідних ідей навчального курсу. Блочний підхід до вивчення програмового матеріалу супроводжується систематичним консультуванням. Він реалізується через систему уроків блочного викладу матеріалу.
Етапи технології:
- Лекція (усний виклад учителем матеріалу навчального блоку, що слугує основою для подальшої самостійно пізнавальної діяльності школярів).
- Семінарські заняття (обговорення учнями проблем, порушених на лекції. Кількість семінарів залежить від складності й обсягу теми, що вивчається. Вони поділяються на класичні (учні готують повідомлення, доповіді на основі запропонованої системи питань), робочі (план і завдання семінару повідомляються безпосередньо на занятті, що передбачає поточний контроль засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання тренувальних вправ, розв'язування задач, обговорення проблем тощо).
- Лабораторний практикум або практична робота (самостійно пошукова діяльність учнів; формування вмінь і навичок).
- Уроки розв'язування задач (занурення у проблему з метою розширення горизонту розуміння програмового матеріалу).
- Залік (теоретичні питання заліку доводять учням ще на початку вивчення теми, практичні – безпосередньо на занятті. Контрольно-оцінювана діяльність учителя).
- Уроки цікавих повідомлень (розвиток пізнавального інтересу, мотивації; застосування набутих знань на практиці).
Особливості технології:
- блочний виклад матеріалу;
- систематичне консультування (індивідуальне, групове; поточне, підсумкове; учитель-консультант, учень-консультант), що супроводжує кожен технологічний етап;
- групова форма роботи;
- алгоритмізація навчального процесу (робота за картками-інструкціями, схемами-конспектами, використання методичних порад, пам'яток тощо);
- самостійна пошукова діяльність школярів;
- обов'язковий перелік базових знань і вмінь, що слугує своєрідною програмою дій для вчителя, учнів;
- систематичний контроль та оцінка успішності (попередній, поточний, тематичний).
Прогнозовані результати:
- формування цілісних знань школярів;
- розвиток системного мислення, самостійної пошукової активності учнів;
- економія часу.
|